logo.ab

6 دلیل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده

لرزیدن خودرو در حالت ایستاده از جمله مشکلات رایجی است که در بسیاری از خودرو ها، صرف نظر از نوع و مدل آن ها ممکن است ایجاد شود. ما در این مطلب قصد داریم دلایل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده را مورد برسی قرار دهیم و برخی از آن ها را بیان کنیم.

برخی از دلایل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده

به طور کلی لرزیدن خودرو در حالت ایستاده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عواملی همچون ناصاف بودن سطح زمین، وجود لرزش در قطعات خودرو مانند ترمز، گیربکس، شاسی و غیره می توانند عامل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده باشند.
علاوه بر این عوامل، موارد دیگری مانند تعادل نامناسب بار در خودرو، وجود نقص و مشکل در سایر قسمت های خودرو مانند سیستم تعلیق نیز می توانند موجب لرزش خودرو در حالت ایستاده شوند. در ادامه به برسی این موارد می پردازیم.

لرزیدن خودرو در حالت ایستاده
لرزیدن خودرو در حالت ایستاده

1. مسدود شدن انژکتور سوخت

انژکتور سوخت در خودرو دارای قطعات کوچکی به نام پینتل می باشد که این قطعات با گذشت زمان به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت و فشار سوخت و کربن های باقی مانده از فرآیند احتراق مسدود می شوند.
در صورتی که انژکتور ها مسدود شوند توانایی توزیع و تامین سوخت مورد نیاز جهت شروع شدن فرآیند احتراق را از دست می دهند. این امر باعث می شود که خودرو استارت نخورد و در حالت ایستاده دچار لرزش شود.

2. گرفتگی فیلتر های هوای خودرو

گرفتگی فیلتر های هوا در خودرو نیز یکی از دلایل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده می باشد. وظیفه فیلتر های هوا در خودرو به دام انداختن کثیفی ها و آلاینده های مضر می باشد. این فیلتر های به طور طبیعی با گذشت زمان کثیف شده و دچار گرفتگی می شوند. کثیفی و گرفتگی این فیلتر های از انتقال جریان هوا به مخلوط سوخت جهت احتراق جلوگیری می کند. این موضوع باعث می شود بار اضافی بر روی خودرو قرار گیرد و خودرو سنگین کار کند.
در نهایت چنین مشکلی باعث می شود خودرو در حالت ایستاده بلرزد و علاوه بر آن مصرف سوخت خودرو نیز با افزایش رو به رو می شود.

3. خرابی دسته موتور ها

از جمله دلایل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده خرابی دسته موتور ها می باشد. دسته موتور ها وظیفه دارند موتور خودرو را در یک حالت تعادل و پایدار نگه دارند. از این رو در صورتی که این قطعات دچار مشکل شوند، خودرو دچار لرزش می شود.
در این مواقع لرزیدن خودرو هنگامی اتفاق می افتد که شما در حال خاموش کردن خودرو باشید. توصیه می شود در صورت مشاهده چنین نشانه ای در خودروی خود حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و دسته موتور های خودرو را با کمک تعمیرکار مورد برسی قرار دهید.

4. تنظیم نبودن دور موتور خودرو

تنظیم نبودن دور موتور خودرو از دلایل بسیار رایج لرزیدن آن در حالت ایستاده می باشد.هنگامی که دور موتور به درستی تنظیم نشده باشد، دور موتور بسیار کمتر از میزانی است که بتواند خودرو را روشن نگه دارد؛ اما به اندازه ای نیست که خودرو به طور کامل خاموش شود.
از این رو در چنین حالتی، خودرو شروع به لرزیدن می کند. در این مواقع می توانید با بیشتر فشار دادن پدال گاز این مشکل را برطرف کنید. البته توجه داشته باشید که این امر یک راه حل موقت می باشد و توصیه می شود برای تنظیم صحیح و دقیق موتور حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

5. خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه دارد میزان اکسیژنی که در اگزوز خودرو قرار دارد را اندازه گیری کند. سنسور اکسیژن اطلاعات به دست آمده را به ECU که کامپیوتر خودرو می باشد ارسال کرده و تا هوا و سوخت به میزان مناسب جهت صورت گرفتن فرآیند احتراق وارد محفظه احتراق شوند.
سنسور اکسیژن به مرور زمان و همچنین به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما و رسوبات کربن دچار مشکلاتی می شود و از کار می افتد. در صورت وجود مشکل در سنسور اکسیژن، اطلاعاتی که به کامپیوتر خودرو ارسال می شوند نادرست و اشتباه می باشند؛ که این امر موجب می شود در عملکرد موتور اختلال شود و خودرو شروع به لرزیدن کند.

6. خرابی شمع ها

خرابی شمع ها از دیگر دلایل لرزیدن خودرو در حالت ایستاده می باشد. شمع ها در فرآیند احتراق نقش بسیار مهمی دارند. هنگامی که شمع ها به خوبی جرقه نزنند، فرآیند احتراق به درستی انجام نشده و باعث ایجاد لرزش در خودرو می شود. در چنین شرایطی توصیه می شود حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و شمع ها به صورت دقیق مورد برسی قرار دهید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم لرزیدن خودرو در حالت ایستاده یکی از مشکلات رایجی است که هر خودرویی ممکن است ایجاد شود. این مشکل دلایل مختلفی دارد که برخی از آن ها را در بالا ذکر کردیم. توصیه می شود در صورت برخورد با چنین مشکلی در خودروی خود، جهت برسی و مشخص شدن علت اصلی لرزیدن خودرو به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *