logo.ab

7 علائم خرابی سیستم استارت خودرو

اطلاع از علائم خرابی سیستم استارت خودرو و روش های مراقبت از آن ، به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو کمک می کند.
سیستم استارت یا سیستم روشن شدن خودرو، به مجموعه از قطعات و سیستم‌ های الکتریکی و مکانیکی گفته می شود که برای روشن کردن موتور خودرو به کار می ‌روند. این سیستم شامل قطعاتی مانند باتری، سلنوئید استارتر، موتور استارتر، کابل‌ های برقی و سوئیچ‌ های مختلف است.

استارت خودرو ممکن است پس از مدتی استفاده از خودرو دچار خرابی شود که با ایجاد علائمی در خودرو همراه است. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی علائم خرابی سیستم استارت خودرو بپردازیم و شما را با آن ها آشنا کنیم.
وظیفه سیستم استارت، تأمین برق و انرژی لازم برای روشن کردن موتور خودرو است. این سیستم با فشردن دکمه‌ استارت یا چرخاندن کلید سوئیچ، برق مورد نیاز را به موتور خودرو می‌ رساند و باعث به کار افتادن موتور می شود.
سیستم استارت یکی از بخش‌ های مهم و ضروری خودرو است که برای راه اندازی موتور لازم است و در صورت وجود مشکل یا خرابی، می تواند عملکرد خودرو را مختل کند.

علائم خرابی سیستم استارت خودرو

علائم خرابی سیستم استارت خودرو می ‌تواند به شکل‌ های مختلفی در خودرو نمایان شود. برخی از علائم رایج خرابی سیستم استارت عبارتند از:

1. صدای غیرعادی

صدای بلند و غیرعادی در هنگام استارت زدن خودرو ممکن است نشان دهنده خرابی در سیستم استارت باشد. این صدا ممکن است از قطعاتی مانند موتور استارتر یا سلنوئید استارتر به دلیل خرابی آن ها ایجاد شود.

2. عدم واکنش در هنگام چرخاندن کلید

در صورتی که باتری خودرو خالی یا ضعیف باشد، ممکن است در هنگام چرخاندن کلید، هیچ واکنشی از سمت موتور استارتر نبینید.

3. روشن نشدن چراغ های داخلی

اگر چراغ های داخلی خودرو روشن نمی ‌شوند، این امر ممکن است نشان دهنده خرابی باتری باشد که به تبع آن باعث بروز مشکل در سیستم استارت می‌ شود.

4. روشن شدن چراغ های خطا

برخی از خودرو ها با داشتن سیستم های خودکار تشخیص خرابی، در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم استارت، چراغ های خطا را روشن می ‌کنند.

5. عدم برقراری ارتباط با سایر سیستم ها

در برخی از خودرو ها، سیستم استارت با سیستم های الکترونیکی دیگری مانند سیستم تزریق سوخت و یا سیستم رانندگی پویا ارتباط دارد.در صورتی که سیستم استارت خراب باشد، ممکن است با برخی از سایر سیستم های الکترونیکی ارتباط برقرار نشود.

6. تاخیر در روشن شدن موتور

در صورتی که سیستم استارت خودرو خراب باشد، ممکن است موتور با تأخیر روشن شود. به عنوان مثال، شاید بعد از چندین بار چرخاندن کلید، موتور خودروی شما روشن شود.

7. خاموش شدن ناگهانی موتور

در برخی موارد، خودرو ممکن است در حین حرکت به طور ناگهانی خاموش شود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در سیستم استارت باشد.

علائم خرابی سیستم استارت خودرو
علائم خرابی سیستم استارت خودرو

چگونه می توان از خرابی استارت خودرو جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خرابی و مشکلات سیستم استارت خودرو، می ‌توانید از روش ‌های زیر استفاده کنید:

1. نگهداری از باتری

باتری خودرو یکی از قطعات مهم سیستم استارت است. برای جلوگیری از خرابی باتری، بهتر است آن را در زمان های تعیین شده، بررسی و عیب یابی کنید. همچنین بهتر است باتری را همواره تمیز نگه داشته و با استفاده از یک شارژر خودرو به صورت منظم شارژ کنید.

2. استفاده از سوخت با کیفیت

سوخت با کیفیت می‌ تواند به حفظ عملکرد بهتر موتور خودرو کمک کند. بهتر است از کیفیت اطمینان حاصل کنید تا از خرابی موتور جلوگیری شود.

3. عوامل محیطی

برخی عوامل محیطی مانند سرمای یا گرمای شدید می‌ توانند بر روی سیستم استارت تأثیر بگذارند. برای جلوگیری از خرابی سیستم استارت، بهتر است خودرو را در محیط‌ های مناسب نگه دارید.

4. نگهداری و تعمیر منظم

برای جلوگیری از خرابی سیستم استارت، بهتر است به صورت منظم تعمیرات و نگهداری ‌های لازم را انجام دهید. به عنوان مثال، بهتر است قطعات سیستم استارت را با قطعات اصلی و با کیفیت تعویض کنید.

5. مراقبت از خودرو در زمان بارش باران

در زمان بارش باران، آب می ‌تواند به سیستم استارت و باتری خودرو وارد شود و آن را خراب کند. بنابراین، بهتر است خودرو را در محلی پارک کنید که آب باران به آن نفوذ نکند.

6. بررسی روغن موتور

بررسی منظم روغن موتور و تعویض به موقع آن، می ‌تواند به جلوگیری از خرابی سیستم استارت کمک کند. روغن موتور آلوده می ‌تواند به سرعت باعث فرسایش قطعات موتور شده و در نتیجه به خرابی سیستم استارت منجر شود.

به طور کلی، توصیه می ‌شود برای جلوگیری از خرابی سیستم استارت خودرو، این سیستم را به صورت منظم بررسی و عیب یابی کنید.علاوه بر آن، در صورتی که شما به هر دلیلی مشکوک به خرابی سیستم استارت خودرو هستید، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را تشخیص دهد و راه حل مناسبی برای آن پیدا کند.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با علائم خرابی سیستم استارت خودرو و راه های جلوگیری از آن آشنا کنیم.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *