logo.ab

7 نکته برای کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو یکی از دغدغه های همیشگی مالکین خود رو است .افزایش مصرف سوخت در خودرو ها باعث آسیب رسیدن به محیط زیست و طبیعت می شود. علاوه بر آن مصرف سوخت در خودرو، هزینه تهیه سوخت برای رانندگان را نیز افزایش می دهد. ما در این مطلب قصد داریم برخی از راه های کاهش مصرف سوخت خودرو را بیان کنیم. یکی از راه حل های مصرف بی رویه سوخت در خودرو، خرید خودرو های کم مصرف می باشد که نسبت به سایر خودرو ها مقدار سوخت کمتری را مصرف می کنند. اما این تنها راه حل نیست. می توان با بهینه کردن سیستم سوخت خودرو و بالا بردن راندمان آن مصرف سوخت را کاهش داد.

برخی از راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

1. به صورت پیوسته و با سرعت مطمئن رانندگی کنید

توصیه می شود همیشه به صورت پیوسته و آرام با خودروی خود حرکت کنید. طبیعتا رانندگی با سرعت و شتاب بالا باعث افزایش مصرف سوخت می شود. در نتیجه در صورتی که با سرعت معین و مطمئن رانندگی کنید، مصرف سوخت خودروی شما تا 7 درصد کاهش می یابد.

2. بررسی کردن درپوش باک بنزین

از ساده ترین راه های کاهش مصرف سوخت خودرو ، بررسی و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن درپوش باک بنزین می باشد. در برخی خودرو ها بنا به دلایلی همچون آسیب های فیزیکی، این درپوش دچار آسیب شده و باک بنزین فاقد درپوش می باشد. درصورتی که باک بنزین خودرو فاقد درپوش محکم باشد، بخشی از سوخت خودرو تبخیر می شود. همچنین علاوه بر آن باعث افزایش مصرف سوخت نیز می شود.
در نتیجه بهتر است درپوش باک بنزین خودروی خود را برر سی کنید و در صورتی که باک بنزین شما فاقد درپوش مناسب می باشد، به آن بی توجهی نکنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو
کاهش مصرف سوخت خودرو

3. بار اضافی بر روی خودرو قرار ندهید

بهتر است همیشه خودروی خودر را سبک نگه دارید و وزن آن را زیادی سنگین نکنید. هنگامی که بار های اضافی را در صندوق عقب و یا بر روی بار بند خودرو قرار می دهید، مقاومت هوا افزایش می یابد و به همراه آن مصرف سوخت خودرو نیز افزایش می یابد. به طور تقریبی هر 50 کیلوگرم بار اضافی را که بر روی خودرو قرار می دهید، باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو بین 1 تا 2 درصد می شود.

4. فیلتر هوا را تعویض کنید

فیلتر هوا پس از مدتی به طور طبیعی کثیف و آلوده می شوند. کثیف شدن فیلتر ها مانع از ورود جریان هوا به موتور خودرو شده و همچنین در احتراق اختلال ایجاد می کند و این فرآیند به درستی انجام نمی شود. احتراق باعث می شود خودرو توان و انرژی کافی را جهت حرکت کردن داشته باشد. در نتیجه فیلتر های کثیف باعث می شوند موتور خودرو نیرو و انرژی کمتری را تولید کند و به خودرو فشار بیشتری وارد شود.در نهایت این موضوع منجر به افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود.
توصیه می شود برای کاهش مصرف سوخت خودرو ، فیلتر های هوای خودروی خود را به صورت دوره ای هر چند وقت یکبار تعویض کنید تا از چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

5. بالانس بودن لاستیک های خودرو

بالانس بودن لاستیک های خودرو از دیگر راه هایی است که در کاهش مصرف سوخت خودرو تاثیر دارد. لاستیک ها ارتباط میان خودرو و سطح جاده را برقرار می کنند، در نتیجه سالم بودن آن ها عملکرد خودرو و همچنین مصرف سوخت آن بسیار موثر است.
در صورتی که لاستیک های خودرو بالانس نباشند، موتور خودرو فشار بیشتری را تحمل می کند و به انرژی بیشتری نیاز دارد تا خودرو را به حرکت در آورد و در نتیجه سوخت بیشتری را مصرف می کند. بنابراین توصیه می شود هر چند وقت یک بار لاستیک های خودروی خود را بررسی کنید و در صورت تنظیم نبودن، آن ها را تنظیم و بالانس کنید.

6. استفاده از روغن موتور مناسب

نوع و غلظت روغنی که برای موتور خودرو استفاده می شود در کاهش مصرف سوخت خودرو بسیار مهم است. این غلظت بر روی عملکرد موتور نیز تاثیر دارد. همواره توصیه می شود که بر طبق زمان بندی های تعیین شده توسط تولیدکنندگان خودرو، روغن موتور تعویض کنید. این کار علاوه بر این که راندمان موتور خودرو را افزایش می دهد، باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو نیز می شود.
دقت داشته باشید که همانطور که در بالا گفته شد در هنگام تعویض روغن، از روغنی استفاده که غلظت آن برابر با همان مقداری باشد که شرکت تولید کننده تعیین کرده است. اما به طور کلی معمولا در فصول سرد سال مانند زمستان از روغن های رقیق و در فصول گرم مانند تابستان از نوع غلیظ استفاده می شود.
با استفاده از روغن موتور مناسب می توان مصرف سوخت خودرو را تا 2 درصد کاهش داد.

7. به صورت متوالی و پی در پی ترمز نکنید

در صورتی که پشت سر هم و پی در پی ترمز کنید، علاوه بر اینکه پس از مدتی دیسک و لنت ترمز خودرو دچار مشکل می شوند؛ مصرف سوخت خودرو نیز افزایش می یابد. در صورتیکه درست و به موقع از ترمز استفاده کنید. می توان تا 35 درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش داد.

مواردی که در بالا ذکر شد تنها برخی از راه ها و نکاتی می باشند که در صورت رعایت کردن آن ها می توان مصرف سوخت خودرو را تا حدی کاهش داد. خوب است که به این موارد توجه کنید که تا جایی که امکان پذیر است از آسیب رسیدن به محیط زیست و طبیعت جلوگیری شود.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *