logo.ab

چطور بفهمیم زمان عوض کردن شمع خودرو است؟

 در سیستم احتراق خودرو قطعه ای بسیار مهم وجود دارد که به عنوان شمع شناخته می شود. این قطعه در فرآیند احتراق و روشن شدن خودرو و به حرکت در آمدن ان نقش مهمی دارد. اما گاهی اوقات مانند سایر قطعات خودرو دچار مشکلاتی می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با زمان عوض کردن شمع خودرو نکاتی را بیان کنیم.

زمان عوض کردن شمع خودرو

به طور کلی عوض کردن شمع خودرو باید به صورت دوره ای و با توجه به شرایط و نیاز خودرو انجام شود. تولیدکنندگان خودرو ها معمولا توصیه می کنند که شمع های خودرو را بین هر 30 تا 50 هزار کیلومتری که با خودرو طی می کنید، تعویض کنید. اما در برخی اوقات ممکن است به دلیل مشکلات و خرابی که در این قطعه ایجاد می شوند، نیاز باشد که بسیار زود تر از موعد آن را تعویض کنید. علاوه بر این امروزه در اکثر خودرو ها بخشی به نام چراغ چک وجود دارد که در صورت وجود نقص در قطعات مختلف خودرو از جمله شمع، به شما هشدار می دهد و شما را از وجود مشکل آگاه می کند.

[ez-toc]

برخی از مشکلات رایج شمع و نشانه های تعویض آن

 1 . مصرف زیاد سوخت

در صورتی که در شمع های خودرو مشکلی وجود نداشته سوخت خودرو به طور معقول و استانداردی مصرف می شود. اما اگر شمع ها دچار فرسایش و یا خرابی شوند، مصرف سوخت خودرو با افزایش رو به رو می شود. هنگامی شمع خراب یا فرسوده می شود، فاصله ای که میان الکترود های مثبت و منفی آن وجود دارد تغییر می کند که این موضوع باعث می شود عملکرد شمع با اختلال مواجه شود و مقداری از سوخت موجود در خودرو را هدر دهد.

2 . احتراق ناقص در خودرو

احتراق ناقص در خودرو از دیگر مشکلاتی است که نشان دهنده زمان عوض کردن شمع خودرو می باشد. احتراق ناقص در خودرو می تواند به دلایل مختلفی در خودرو رخ دهد. برخی از این دلایل شامل استفاده از سوخت بی کیفیت و وجود مشکل در کلاهک توزیع کننده کویل احتراق می شود. علاوه بر این موارد یکی از دلایل آن خرابی یا فرسودگی شمع می باشد. هنگامی که دلیل احتراق ناقص خودرو خرابی شمع باشد، در دور موتور نوسان ایجاد می شود و به طور مدام کاهش و افزایش پیدا می کند.
همچنین علاوه بر نوسان موتور احتراق ناقص باعث می شود که سوخت به شکل خام وارد اگزوز شود و به مبدل کاتالیست آسیب برساند. از این رو بهتر است در چنین مواقعی هر چه سریع تر نسبت به تعویض کردن شمع خودروی خود اقدام کنید تا خودرو به مشکلات جدی تری بر نخورد.

3 . خرابی الکترود ها

یکی از مشکلات رایج شمع، خراب شدن الکترود می باشد که هنگام خراب شدن آن ها می توان گفت که زمان عوض کردن شمع خودرو فرا رسیده است. الکترود ها به مرور زمان و استفاده زیاد از آن ها دچار خرابی شده و قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود. در صورتی که در هنگام خرابی الکترود ها نسبت به تعویض شمع اقدام نکنید، پس از مدتی شمع می سوزد و مشکلات بیشتری را در خودرو ایجاد می کند.

زمان عوض کردن شمع خودرو
زمان عوض کردن شمع خودرو

4 . روشن شدن چراغ چک

قبل تر به این مورد اشاره کردیم که در صورت وجود نقص در شمع و یا سایر قطعات خودرو، چراغ چک فعال شده و به شما هشدار می دهد. چراغ چک به طور کلی در صورت وجود هر مشکلی در خودرو فعال می شود و خطایی را نمایش می دهد که آن خطا نشان دهنده مشکل در یک بخش خاص از خودرو می باشد.
یکی از دلایلی که ممکن است چراغ چک به منظور خرابی آن فعال شود، خرابی شمع می باشد. در این شرایط بهتر است به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و در صورت نیاز شمع خودروی خود را تعویض کنید.

5 . حرارت زیاد در فرآیند احتراق

گاهی اوقات ممکن است در حین فرآیند احتراق دما و حرارت بسیاری زیادی ایجاد شود که بیش از حد معمول می باشد. این افزایش دما موجب آسیب رسیدن به شمع و کاهش طول عمر آن می شود. البته لازم به ذکر است که  حرارت زیاد در فرآیند احتراق در خودرو هایی ایجاد می شود که گاز سوز و یا دارای توربو می باشند.
از این رو در چنین خودرو هایی از شمع هایی که از مقاومت بیشتری در برار حرارت بر خور دار می باشند استفاده می شود اما با این حال این امکان وجود دارد که با گذشت زمان آسیب ببیند و دچار خرابی شوند.
توصیه می شود همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم شمع های خودروی خود را به صورت دوره ای مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که نیاز به تعویض داشتند، آن ها را تعویض کنید.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *