logo.ab

3 راهکار پیشگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو

آفتاب سوختگی رنگ خودرو یکی از موارد مهمی است که باعث کاهش قیمت خودرو شده ولازم است هنگام خرید به آن توجه شود.
اشعه ماوراء بنفش یا نور خورشید مهم ترین دلیلی است که  باعث می شود رنگ خودروی شما به مرور زمان محو شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید انرژی دارد که هنگام برخورد با سطح، واکنش ایجاد می کند و در طول زمان پیوندهای مولکولی را می شکند.  در نهایت، اشعه ماوراء بنفش باعث محو شدن رنگ ها و شفاف شدن لایه ها و تبدیل آنها به رنگ زرد می شود. اشعه ماوراء بنفش مسئول  کم رنگ شدن رنگ خودرو است، زیرا سطح بازتابنده آن کمتر بازتابنده می شود. ماشینی وجود ندارد که در برابر نور خورشید تغییر رنگ ندهد و توسط نور UV آسیب ندیده باشد.

آیا نور خورشید به رنگ خودرو آسیب می زند؟

پاسخ ساده این است که بله، نور خورشید به رنگ خودرو آسیب می رساند، اما سوال مهمتر این است که چگونه؟ همه ما بیش از حد آگاه هستیم که خورشید شکل ملایمی از تابش را از طریق اشعه ماوراء بنفش ساطع می کند. هنگامی که خودرو برای مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، در معرض تخریب و اکسیداسیون قرار می گیرد. تخریب پیوندهای شیمیایی موجود در رنگ بدنه ماشین را از بین می برد و باعث محو شدن آن می شود، در حالی که اکسیداسیون الکترون ها را کاهش می دهد که منجر به تغییر رنگ می شود.

3 راهکار پیشگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو
3 راهکار پیشگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو

سرعت آفتاب سوختگی رنگ خودرو 

عوامل زیادی دخیل هستند که بتوان مدت زمان مشخصی را برای آسیب دیدن رنگ خودرو در اثر نور خورشید تعیین کرد.  به عنوان مثال، رنگ های مختلف به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید با سرعت های متفاوتی محو می شوند و قرمز یکی از بدترین رنگ ها برای آسیب های خورشید است.  به طور مشابه، این بستگی به نوع پوشش یا روکش شفافی دارد که با رنگ وسیله نقلیه شما ارائه شده است.  نوع پوشش شفاف در سرعتی که نور خورشید باعث خراب شدن و ابری و سفید شدن آن می شود تفاوت ایجاد می کند.
آنچه ممکن است بزرگ‌ترین عامل در رابطه با مدت زمانی که رنگ بدنه خودرو شما در اثر نور خورشید محو می‌شود باشد این است که از بروز آسیب جلوگیری نکرده باشید. در شرایط عادی و بدون اقدامات پیشگیرانه زیاد، معمولا بین 5 تا 10 سال طول می کشد تا نور خورشید رنگ خودرو را محو کند.

نحوه مراقبت و پیشگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو

1 . تا جایی که ممکن است خودروی خود را در سایه نگه دارید.

یکی از 3 راه آسان برای محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب سوختگی این است که خودرو خود را تا حد امکان در سایه نگه دارید. آسیب به رنگ خودرویی که مستقیماً زیر نور خورشید در خیابان قرار گرفته است بسیار بیشتر از آسیب به رنگ خودرویی است که برای مثال در داخل پارکینگ سرپوشیده پارک می شود . 
اگر پارکینگ دارید عادت کنید همیشه وسیله نقلیه خود را در آنجا پارک کنید تا زمانی که در حال رانندگی نیستید، دور از نور خورشید باشد.  اگر در محل کارتان پارکینگ سرپوشیده وجود دارد، حتما از آن بهره ببرید. در غیر این صورت، بهترین کاری را که می توانید انجام دهیداین است که خودرو را زیر درختی پارک کنید، حتی اگر کمی دورتر از جایی باشد که کار دارید.  هر چه نور فرابنفش کمتری به رنگ خود برسد، آسیب کمتری به آن وارد می شود.

2 . وسیله نقلیه خود را به طور منظم بشویید و آلودگی ها را به سرعت پاک کنید.

به همان اندازه که حفظ قطعات داخلی خودرو مهم است ، تمیز نگه داشتن نمای بیرونی وسیله نقلیه نیز اهمیت دارد. فقط با شستن منظم وسیله نقلیه و حذف به موقع آلاینده ها، می توانید مدت زمان قبل از آسیب دیدن وسیله نقلیه خود در برابر نور خورشید را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. 
در غیر این صورت بسیاری از مواد خورنده وجود دارند که بسیار خطرناک بوده و وسایل نقلیه به طور منظم با آنها در تماس هستند .
 آلاینده‌های رایجی که اغلب روی رنگ خودرو وارد می‌شوند عبارتند از باران های اسیدی، نمک‌های آلی و معدنی، روغن‌ها و هیدروکربن‌های معطر . برخی از این مواد می توانند برای پوشش خودروی شما بسیار مضر باشند. اگر رنگ خودرو شما آسیب ببیند یا خراب شود، آسیب نور خورشید به رنگ شما به میزان قابل توجهی تسریع خواهد شد.

راه موثر برای جلوگیری از این امر این است که به سادگی وسیله نقلیه خود را بشویید و به محض اینکه متوجه هر گونه مواد روی رنگ خودرو خود شدید ، آن را پاک کنید. مانند همیشه، هنگام شستن وسیله نقلیه خود از مواد ساینده استفاده نکنید زیرا ممکن است پوشش رویی رنگ شما را نیز خراب کند. با در نظر گرفتن این موضوع، تنها چیزی که نیاز دارید شستشوی سریع و آبکشی است تا طول عمر رنگ خودروی شما افزایش یابد!

3 . محصولات محافظ رنگ را در نظر بگیرید.

اگرچه به طور قابل توجهی گران هستند، اما محصولات محافظ رنگ عالی وجود دارد که از رنگ بدنه ماشین شما در برابر آلودگی ها، اشعه های خورشید، و حتی خراش ها و … محافظت می کند به عنوان مثال، فیلم محافظ رنگ، تنها باید هر 5 تا 7 سال یکبار تعویض شود تا اشعه UV خورشید را بی اثر کند.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *