logo.ab

5 علت رایج ریپ زدن خودرو

اگر موتور خودرو دچار مشکلات جزئی یا جدی باشد باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت می شود.
ریپ زدن خودرو به مشکلی اشاره دارد که در طی آن عملکرد موتور خودرو به هم ریخته و به صورت عادی و متوازن کار نمی کند . در این صورت صدای موتور نرم نبوده و کار کردن آن با وقفه همراه است در این حالت صدایی که از اگزوز خودرو خارج می ‌شود نیز غیر طبیعی است.

چه عواملی باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت می شوند؟

1. مشکل داشتن سیستم جرقه زنی و شمع های خودرو

از جمله مهمترین عواملی که باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت می شود وجود مشکل و خرابی در سیستم جرقه زنی و شمع های خودرو است . در صورتی که برق رسانی به شمع های خودرو به طور کامل و صحیح انجام نشود ماشین در حین حرکت ریپ خواهد زد . همچنین در صورتی که شمع های خودرو به موقع تعویض نشوند از آنجایی که عملکرد سیستم جرقه زنی تحت تاثیر قرار می گیرد خودرو ریپ می زند.

ریپ زدن خودرو
ریپ زدن خودرو

2 . وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو

سیستم سوخت رسانی خودرو از بخش های مختلفی مانند پمپ بنزین ، سامانه برق رسانی و سوزن انژکتور ها تشکیل شده است . در صورتی که هر یک از این قسمت ها با مشکلاتی رو به رو شوند باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت می شود به عنوان مثال در صورتی که فشار مورد نیاز توسط مغزی پمپ بنزین برای اینکه بنزین به قسمت سری انژکتور ها برساند تامین نشود به دلیل اینکه موتور نمی تواند به صورت صحیح کار کند در نتیجه خودرو ریپ می زند.
پایین بودن کیفیت سوخت نیز در صورتی که سوخت خودرو با آب و آلودگی های دیگر مخلوط باشد از آنجایی که مانع از عملکرد مناسب موتور می شود باعث ریپ زدن خودرو می گردد.

3 . مسدود یا کثیف شدن سامانه تنفس خودرو

در صورتی که سیستم مکش هوا و تخلیه دود در خودرو مسدود شده باشد از ورود هوای تمیز به داخل موتور جلوگیری کرده و موتور خودرو نمی تواند دود و آلودگی را به وسیله اگزوز تخلیه کند در نتیجه عملکرد عادی و صحیح موتور مختل شده و خودرو شروع به ریپ زدن می کند.
همچنین در صورتی که اگزوز خودرو دارای سوراخ باشد علاوه بر اینکه صدای غیر عادی از موتور خارج میشود خودرو شروع به ریپ زدن نیز می کند.

4. خرابی واشر سرسیلندر

با توجه به اینکه عایق بندی فضای بین سیلندر و سرسیلندر بر عهده واشر سرسیلندر است در صورت خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر آب و روغن موتور به داخل محفظه سیلندر وارد شده و مانع از ایجاد انفجار توسط شمع و سیستم سوخت رسانی می شود. در نتیجه موتور عملکرد خود را از دست داده و خودرو در حین حرکت ریپ می زند.
از عوامل دیگری که باعث نفوذ آب و روغن به درون سیلندر می شود می توان به خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ اشاره نمود.

5 . وجود اشکال یا خرابی در کامپیوتر خودرو

کامپیوتر خودرو یکی از قسمت های کنترل کننده خودرو است که در صورت وجود ایراد یا اشکالی در آن به عنوان مثال عدم توانایی تشخیص میزان سطح پاشش سوخت برای جرقه زنی ، خودرو در حین حرکت ریپ می زند.

برخی دیگر از دلایلی که باعث ریپ زدن خودرو در حین حرکت می شوند عبارتند از:

– گرفتگی یا انسداد و کثیف بودن صافی بنزین
– سر خوردن یا قفل نکردن مبدل گشتاور گیربکس در زمان مناسب
– وجود نشتی در سیستم واکیوم
– داغ شدن بیش از حد موتور به دلیل خرابی سیستم خنک کننده
– کار کردن تنظیم کننده فشار بنزین در فشار پایین

علت ریپ زدن خودرو هنگامی که موتور در دور آرام خاموش می شود، چیست؟

در صورتیکه هنگامی که خودرو در دور آرام خاموش می شود ریپ می زند به احتمال زیاد به دلیل نشتی داشتن لوله های مکش است . برای بررسی این مشکل باید منیفولد و قطعات مرتبط با آن را کاملاً بررسی کنید از وجود عدم نشتی در آن اطمینان حاصل کنید.
از جمله عوامل دیگری که باعث ریپ زدن خودرو در دور آرام موتور می شود می توان به تنظیم نبودن پیچ گاز اشاره نمود . برای رفع این مشکل کافیست پیچ گاز را طوری تنظیم کنید که در دور آرام افزایش یافته و مانع از خاموش شدن موتور شود.

دلایل ریپ زدن خودرو در سرعت های بالا چیست؟

در صورتی که پلاتین سوخته باشد خودرو در سرعت های بالا ریپ می زند . برای رفع مشکل در صورتی که سوختگی کم است باید آن را تمیز نموده و اگر زیاد باشد به طوری که تغییر در شکل آن مشاهده شود باید پلاتین را عوض کرد. عوامل دیگر ریپ زدن خودرو در سرعت های بالا عبارتند از:
– محکم نبودن اتصالات وایر ها و کثیف بودن سر آنها
– ترک خوردگی سرسیلندر ها که باعث می شود به دلیل جریان پیدا کردن آب سیستم خنک کننده به قسمت های دیگر آب از اگزوز خارج شود که در این صورت باید واشر سرسیلندر تعویض شود.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *