logo.ab

7 علت جا نرفتن دنده خودرو یا سخت جا رفتن آن

در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل جا نرفتن دنده خودرو بپردازیم . دنده یکی از قطعات مهم و حیاتی در هر خودرویی می باشد. بسیار مهم است که این بخش به درستی کار کند و مشکلی در عملکرد آن وجود نداشته باشد. با این حال گاهی اوقات در سیستم دنده خودرو مشکلاتی ایجاد می شود که باعث می شوند دنده به درستی جا نرود. 

برخی از دلایل جا نرفتن دنده خودرو

خوب است که با عوامل و دلایلی که باعث جا نرفتن دنده می شوند آشنایی داشته باشید تا در صورت برخورد با چنین مشکلی با آن تا حدی آشنایی داشته باشید. در ادامه برخی از این دلایل را بیان می کنیم.

1. کاهش واسکازین گیربکس

واسکازین در گیربکس همان روغن گیربکس است که عامل اصلی فعالیت گیربکس می باشد.
یکی از اولین و اصلی ترین دلایلی که موجب جا نرفتن دنده می شود کاهش سطح واسکازین می باشد. از این رو توصیه می شود در هنگام جا نرفتن در ابتدا این مورد را برسی کنید.
واسکازین یا روغن گیربکس ممکن است به هر دلایل مختلفی دچار نشتی شده و سطح آن با کاهش رو به رو شود. به همین خاطر توصیه می شود گیربکس و روغن آن را به صورت دوره ای برسی کنید و در صورت وجود مشکل سریعا نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.
علاوه بر آن، نوع و کیفیت روغنی که در گیربکس خود استفاده می کنید نیز بسیار مهم است. معمولا روغن نامرغوب و بی کیفیت باعث بروز مشکلاتی در گیربکس می شوند.

2. اختلال در عملکرد دنده ها

یکی از دلایل جا نرفتن دنده خودرو اختلال در عملکرد دنده ها می باشد.در صورتی که در هنگام تعویض دنده ها صدا های غیر معمول و ناهنجاری را می شنوید، احتمالا در سیستم دنده ها مشکلی به وجود آمده است. همچنین شکستن صفحه سلکتور دنده ها و یا روفنی بودن آن می تواند در جا رفتن دنده مشکل ایجاد کند. علاوه بر این موارد، اگر فلاویون بشکند و یا دچار فرسودگی شود، دنده با دشواری جا می افتد. فلاویون در سیستم دنده وظیفه دنده ها را بر عهده دارد و در صورتی که با مشکل مواجه شود، عمل تعویض دنده ها با دچار اختلال می شود.

جا نرفتن دنده خودرو
جا نرفتن دنده خودرو

3. اختلال در سیستم کلاچ

عامل دیگری که از دلایل جا نرفتن دنده خودرو است، وجود مشکل و اختلال در سیستم کلاچ می باشد. سیستم کلاچ به طور کلی از بخش ها و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در صورتی که هر کدام از این بخش ها دچار خرابی و مشکل شود، عملکرد دنده با اختلال مواجه شده و دنده جا نمی رود. در صورتی که سیستم کلاچ سفت و یا خشک شود، انرژی و توانی که نیاز است تا دنده جا برود به درستی منتقل نشده و در نتیجه دنده جا نمی رود. همچنین گاهی اوقات ممکن است جریان مایع هیدرولیکی که در سیلندر اصلی کلاچ وجود دارد به دلیل کارکرد طولانی مدت خودرو دچار نشتی شده و عملکرد کلاچ و دنده را با اختلال مواجه کند.

4. اختلال در سنسور الکترونیکی خودرو

امروزه در خودرو های جدید و مدرن وظیفه منتقل کردن نیرو جهت تعویض دنده ها بر عهده سیستم های رایانه ای و سنسور های الکترونیکی می باشد. در صورتی که این سیستم ها و سنسور دچار مشکل شودف عملکرد دنده به همراه آن ها با اختلال و مشکل مواجه می شود. توصیه می شود در این مواقع حتما به تعمیرگاه هایی مراجعه کنید که از ابزار های پیشرفته جهت بررسی خودرو و برطرف کردن چنین مشکلاتی استفاده می کنند.

5. اشتباه در حین رانندگی

گاهی اوقات جا نرفتن دنده ممکن است به دلیل مشکلات فنی و وجود نقص در قطعات خودرو نباشد؛ بلکه ممکن است جا نرفتن دنده به علت اشتباه و خطای راننده باشد.
به عنوان مثال گاهی اوقات ممکن است راننده پدال کلاچ را به طور کامل فشار نداده باشد و اقدام به تعویض دنده کند. در چنین حالتی است که دنده به خوبی جا نمی رود.

6. خرابی صفحات سینکرو

از جمله دلایل جا نرفتن دنده خودرو، خراب شدن صفحات سینکرو می باشد. صفحات سینکرو که به آن ها صفحات همگام ساز نیز گفته می شود که وظیفه تطبیق سرعت موتور با سرعت گیربکس را بر عهده دارد. در صورتی که این صفحات با مشکل مواجه شوند و یا خراب شوند، دنده خودرو به درستی جا نمی رود.

7. کمبود فشار هیدرولیک

گاهی اوقات کمبود فشار در سیستم هیدرولیک نیز می تواند باعث جا نرفتن دنده شود. در برخی از خودرو ها، جهت کنترل دنده از سیستم هیدرولیک استفاده می شود. در صورتی که این سیستم با کمبود فشار مواجه شو، دنده خودرو جا نمی رود.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *