logo.ab

5 نشانه و علائم خرابی گیربکس خودرو

هر راننده ای باید علائم خرابی گیربکس خودرو را بداند . گیربکس خودرو یکی از قطعات حیاتی خودرو محسوب می شود. این قطعه گشتاور و سرعت خودروی شما را کنترل می‌کند تا در مواقعی که به آن نیاز دارید خودرو قدرت مناسبی داشته باشد و بتوانید به آرامی و یا با سرعت بالا رانندگی کنید.
رانندگی با گیربکس معیوب می تواند باعث توقف خودرو در وسط جاده شود و یا مشکلات جدی دیگری را برای خودروی شما ایجاد کند. به همین دلیل نگهداری از گیربکس بسیار مهم است.
ما در این مطلب قصد داریم به برخی از علائم خرابی گیربکس بپردازیم .

برخی از علائم خرابی گیربکس خودرو

هنگامی که احتراق در موتور خودرو اتفاق می افتد، نیرو به میل لنگ منتقل می شود که هزاران بار در دقیقه می چرخد. با این حال، این نیرو برای چرخ ها بسیار سریع و زیاد است، در نتیجه گیربکس این نیرو را طوری کنترل می کند که چرخ ها توان مدیریت کردن آن را داشته باشند. یک گیربکس معمولی دارای چرخ دنده های متعدد با دندانه های به هم پیوسته است که به شفت خروجی متصل می شوند.

5 نشانه و علائم خرابی گیربکس خودرو
5 نشانه و علائم خرابی گیربکس خودرو

1. ایجاد صدای غیر معمول

یکی از علائم خرابی گیربکس خودرو ، شنیدن صداهای غیرعادی به خصوص در هنگام تعویض دنده می باشد. از آنجایی که صدها قطعه در گیربکس وجود دارد، حتی یک یاتاقان فرسوده یا شل می تواند صداهای غیرمنتظره ای ایجاد کند. احتمالا می دانید که گیربکس ها به طور کلی دارای دو نوع دستی و اتوماتیک می باشند. اغلب اوقات، صدا هایی که گیربکس های اتوماتیک ایجاد می شوند در مقایسه با صدا های ایجاد شده در گیربکس های دستی کمی ملایم تر هستند.
اما دقت داشته باشید که مشکل اصلی که در هر دو نوع ممکن است خرابی گیربکس باشد، یکسان است. توجه داشته باشید که این صداها همچنین ممکن است نشان دهنده مشکلات موتور، محور محرک یا اگزوز نیز باشند، بنابراین باید خودروی خود را نزد یک تعمیرکار برده و از او بخواهید که آن را به صورت کامل برسی کند.

2. تعویض نشدن دنده

مشکل در تعویض دنده اغلب از علائم خرابی گیربکس خودرو است. این امر می تواند به دلایل مختلفی از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، مایع گیربکس بی کیفیت و سنسورها و … معیوب ایجاد شود.
در خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، ممکن است هنگام تعویض دنده از درایو به پارک، تاخیری در زمان درگیر شدن دنده نیز وجود داشته باشد.
در گیربکس های دستی، تعویض نشدن دنده می تواند منجر به قطع ارتباط بین دور موتور در دقیقه و سرعت و حرکت واقعی خودرو شود. این بدان معنی است که موتور می تواند دور موتور بالایی داشته باشد اما خودرو شتاب نگیرد.

3. وجود نشتی در گیربکس

روغن گیربکس به عنوان روان کننده برای کاهش اصطکاک و به عنوان یک مایع هیدرولیک برای فعال کردن دنده در گیربکس عمل می کند. در صورتی که در گیربکس خودروی شما نشتی ایجاد شود، گیربکس به خوبی روغن کاری نشده و منجر به افزایش اصطکاک در آن می شود.
افزایش اصطکاک می تواند دنده ها را فرسوده کند و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس شود.
در صورتی که در زیر خودروی خود مایع قرمزی مشاهده کردید، به احتمال زیاد گیربکس شما دچار نشتی شده است. اما اگر مایع نشت‌ شده از خودرو به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه باشد و بوی لاستیک سوخته دهد، ممکن است فقط روغن گیربکس سوخته باشد و گیربکس دچار نشتی نشده باشد.

4. ایجاد بوی سوختگی در خودرو

در صورتی که از موتور خودروی شما بویی مانند لاستیک سوخته یا دود خارج شود، این امر می تواند از علائم خرابی گیربکس خودرو باشد زیرا روغن گیربکس در هنگام سوختگی بوی تند منحصر به فردی دارد؛ بویی شبیه به سوختن لاستیک.اگر این مشکل با نشت مایع که به آن نیز اشاره کردیم همراه باشد، نشان دهنده این است که سطح مایع گیربکس شما ممکن است به طور خطرناکی پایین آمده باشد که می تواند باعث ایجاد اصطکاک روی دنده ها شده و در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد گیربکس و سوختن آن شود.
در برخی موارد، بوی سوختگی نیز می‌تواند ناشی از مشکلات رادیاتور یا ناکافی بودن روغن موتور باشد. در صورتی که متوجه بوی غیرعادی در خودروی خود شدید، هر چه سریع تر به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

5. روشن شدن چراغ هشدار گیربکس

روشن شدن چراغ هشدار گیربکس اغلب نشانه واضحی از وجود مشکل در گیربکس خودرو است. چراغ هشدار به سنسورهایی که می‌توانند لرزش‌های جزئی و غیرعادی را که ممکن است شما متوجه آن‌ها نشوید پاسخ می‌دهد. این سنسور ها در نقاط مهم گیربکس قرار دارند.
بنابراین، هنگام روشن شدن چراغ هشدار، هرگز نباید آن را نادیده بگیرید و باید خودروی خود را بلافاصله به یک تعمیرگاه برسانید تا به صورت دقیق بررسی و علت اصلی روشن شدن چراغ مشخص شود.

از آنجایی که گیربکس از قطعات مهم خودرو می باشد و دارای ساختار پیچیده ای می باشد، توصیه می شود در صورت مشاهده علائم خرابی گیربکس خودرو ، به هیچ عنوان خودتان شروع به عیب یابی و تعمیر آن نکنید و این کار را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.
خدمات تخصصی تعمیر گیربکس CVT ، تعمیر گیربکس DCT ، تعمیر گیربکس AL4 ، تعمیر گیربکس AT ، تعمیر گیربکس AMT در تعمیرگاه عباسی انجام می شود.

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *