logo.ab

8 نکته برای جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک با رانندگی صحیح ، می تواند از هزینه های سنگین تعمیر گیربکس پیگیری کند . نحوه استفاده از تجهیزات ادوات و قطعات به کار رفته در خودرو در مدت زمان عمر آنها تاثیر گذار بوده و در صورت استفاده صحیح یا به گونه ای که در دستورالعمل ها ذکر شده می توان از خرابی آنها جلوگیری کرد.
یکی از قطعات گران قیمت خودرو مجموعه گیربکس اتوماتیک است که علاوه بر پیچیدگی در نوع ایراد، هزینه تعمیرات بالایی دارد که بسته به نوع خودرو بین 20تا 200 میلیون تومان هزینه تعمیرات آن هاست و در برخی موارد نیز تعمیرات جوابگو نبوده و باید گیربکس خودر به طور کامل تعویض شود.

راه های جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

حال که هزینه تعمیرات را می دانیم می توانیم با رعایت چند نکته و اصلاح در نحوه استفاده از گیربکس خودرو از بروز این هزینه ها جلوگیری کرده و عمر مفید گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم.

1- گیربکس های اتوماتیک از هر نوعی که باشند دارای حجم مشخصی روغن بوده که این میزان روغن می بایست همواره در حجم و کیفیت استاندارد باشند. مالک خودرو باید طبق دستورالعمل اعلام شده توسط شرکت سازنده در خصوص کنترل حجم و کیفیت روغن گیربکس اقدام کند. عدم رعایت موضوع باعث سوختگی صفحات کلاچ و گرفتگی مدار ساعت و شیرهای گیربکس می شود.

8 نکته برای جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک
8 نکته برای جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

2- تعویض به موقع روغن گیربکس حتما در دستور کار قرار داشته تا علاوه بر جلوگیری از بروز ایرادات ذکر شده در سطر بالا از تقه زدن هنگام تعویض دنده تا حدودی زیادی جلوگیری کند.

3- همانند موتور خودرو که در زمان سرد بودن باید 30 ثانیه در جا کار کند تا روغن موتور کمی گرم شده و از حالت ساسات خارج شود، روغن گیربکس نیز به گرم شدن نیاز دارد تا عمل انتقال گشتاور و دور به خوبی صورت پذیرد. عدم رعایت موضوع باعث کاهش دور و توان گیربکس می شود.

4- هنگام رانندگی و در مواقعی که در پشت چراغ قرمز یا ترافیک قرار می گیریم اگر مدت زمان توقف کمتر از 60 ثانیه است نیاز به خلاص نمودن دنده نیست ولی اگر مدت زمان توقف از زمان مذکور بیشتر است می بایست حتما دنده را در حالت N (خلاص) قرار داده تا از هرزگردی و شفت گیربکس جلوگیری کنیم. عدم رعایت این موضوع باعث سوختگی صفحات کلاج می شود.

5- در حین رانندگی به هیچ وجه دنده را در حالت N (خلاص) و مجدد در حالت D (حرکت) قرار ندهیم. این عمل حتما باید در زمان توقف کامل خودرو انجام شود.عدم رعایت این موضوع می تواند باعث شکستگی و آسیب جدی به مجموعه باند و صفحات کلاچ گردد.

6-در زمان قرار دادن دنده در حالت D (حرکت) حتما باید دور موتور در وضعیت IDLE (با روشن کردن موتور اگر پا را بر روی پدال گاز قرار ندهیم ، موتور با دوری آرام و پیوسته (حدود 900 دور بر دقیقه) شروع به کار می کند ، به این وضعیت دور آرام و یا دور پایه (IDLE) می گویند) باشد تا از اعمال فشار به مجموعه باند و مجموعه دنده ها جلوگیری شود.

7- همانند خودروهای با گیربکس دستی، هنگام قرار دادن دنده در حالت R ( دنده عقب) حتما توقف نموده و پس از ایست کامل دنده را در حالت R قرار دهید.

8- هنگام توقف خودرو و زمانی که می خواهیم دنده را در حالت P (پارک) قرار دهیم رعایت ترتیب ذیل الزامی می باشد:
– ابتدا توقف کامل، پا بر روی پدال ترمز، ترمز دستی را کشیده و سپس دنده را در حالت N (خلاص) قرار می دهیم.
– پس از آن پا را از پدال ترمز برداشته و سپس دنده را در حالت P (پارک) قرار می دهیم.
عدم رعایت این موضوع و انجام هر روش دیگری می تواند باعث گیر کردن ضامن دنده P (پارک) داخل گیربکس شده و در دراز مدت باعث شکستگی ضامن و تحمیل خسارت زیادی می شود.

قطعا جلوگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک ، بسیار آسانتر از تعمیر خرابی و پرداخت هزینه های آن است .
منبع:عصر ایران

تعمیرگاه عباسی : تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

جک - لیفان - ام وی ام - چری - جیلی - برلیانس - هایما و...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *